Dělená strava | Články | Jídlem k upevnění zdraví aneb o některých potravinách podrobněji

Najdete nás




Vyhledávání

Novinky emailem

    Chcete-li být informováni o nových receptech či článcích o dělené stravě, zadejte svoji emailovou adresu:

Partneři

Doporučujeme

Jídlem k upevnění zdraví aneb o některých potravinách podrobněji

Neděle Čer 19, 2011

Chléb

Chléb je považovaný za základní potravinu, významný zdroj vitaminů a vlákniny. Ale dnešní velká produkce chleba znamená, že při jeho výrobě jsou používány chemické přísady, emulgátory a další látky, které prodlužují jeho trvanlivost. Konzumaci chleba a pečiva nepřeháníme a místo bílého chleba a pečiva si vybereme některý z celozrnných či vícezrnných výrobků. Všechny druhy chleba, pečiva, sušenek a podobně patří do skupiny škrobů.
Těstoviny

Všechny druhy těstovin v rámci dělené stravy spadají do skupiny škrobů. Můžeme je kombinovat se zeleninou, kořením, ale těstoviny s masovou omáčkou či sýrem již představují nevhodnou kombinaci škrobů a bílkovin. V rámci dělené stravy jsou doporučovány bezvaječné, ale zejména zdravé celozrnné těstoviny, které jsou bohatší na vitaminy a minerály než těstoviny „obyčejné“ a mají větší podíl bílkovin i vlákniny. Na trhu je velký výběr celozrnných těstovin, například barevné pšeničné těstoviny, špaldové těstoviny, ječné, žitné, pohankové, pohankovo-špaldové a podobně. Ne všechny druhy celozrnných těstovin vám zřejmě budou chutnat, proto doporučuji vyzkoušet několik výrobků, než objevíte ten pravý.

Dělená strava - Jídlem k upevnění zdraví

Dělená strava - Jídlem k upevnění zdraví

Tipy:

– Při vaření celozrnných těstovin platí podobné zásady jako při vaření běžných těstovin. Obecně platí, že na každých 100 g těstovin potřebujeme nejméně 1 l vody.

– Uvařením 400 g suchých těstovin získáme 1000-1200 g vařených.
Mléko

Zda je mléko pro člověka vhodnou potravinou či nikoli, se vedou nekonečné spory. Bohužel je ale známo, že konzumace mléka podporuje vznik mnoha chorob jako jsou průjmy, astma, alergie, ekzémy, anémie, dokonce i srdeční choroby. Kravské mléko by mělo být konzumováno v omezeném množství, doporučuje se v jídelníčku více využívat univerzální alternativy v podobě rostlinných nápojů – mlék. Dnes je na trhu mléko sójové, ovesné, rýžové, pohankové, kukuřičné atd., dá se koupit jako sušené nebo tekuté. Ale nezapomeňte, že  mléko sójové patří do skupiny bílkovin, kravské mléko a ostatní rostlinná mléka jsou neutrální – univerzální potraviny, které můžeme je kombinovat s oběma skupinami. Někteří odborníci nedoporučují kombinovat kravské mléko se škroby.
Mléčné produkty

Mléčné produkty (zakysané mléčné výrobky, jogurt či tvaroh) se považují za neutrální. Jsou sice bohaté na bílkoviny, ale v procesu kysání – působením přidaných bakterií mléčného kvašení se jinak těžko stravitelné mléko vysráží do vloček a je snáze stravitelné. Je důležité při nákupu mléčných výrobků číst etikety a vyvarovat se uměle přibarvovaným a zahušťovaným výrobkům. Kvalitní výrobky lze koupit v bio kvalitě.
Autorka: Jarmila Mandžuková

Napište Komentář:

Váš komentář: