Najdete nás




Vyhledávání

Partneři

Doporučujeme

Pitný režim v dělené stravě

Středa Pro 29, 2010

Optimální individuální příjem tekutin nelze přesně stanovit. Lékařská literatura uvádí údaj, že denně potřebujeme přijmout minimálně 1,2 litru tekutin. Do množství přijatých tekutin by měla být započítána i voda přijatá v polévkách, voda v kávě se však do pitného režimu započítávat nemůže, neboť naopak ještě z těla vodu odvádí. Také mléko a mléčné nápoje jsou spíše tekutou výživou. Potřeba vody stoupá s fyzickou námahou či sportem a při zvýšené teplotě okolí. Dbejte spíše na to, aby tekutin bylo mírně více, ale pokud se nejedná o mimořádnou situaci, není vhodné zvyšovat příjem tekutin nad 3 litry, protože dochází k přetížení ledvin a vyplavování důležitých minerálních látek.

Tip:
– Pro náš organismus je velmi dobré naučit se vypít sklenici čisté vody, případně i s citronovou šťávou, ráno ještě před snídaní a před každým jídlem kvůli aktivaci enzymů potřebných pro trávení. Neměli bychom pít během jídla, neboť tím zředíme trávicí šťávu a zbrzdíme trávení.

Dělená strava - pitný režim

Dělená strava - pitný režim

Limonády a džusy

Limonády jsou v podstatě roztokem cukru, kyseliny citronové, umělých příchutí a barviv. Někdy se přidává i celá řada dalších látek, například fosforečnany a většina limonád se musí chemicky konzervovat. Všechny uvedené přísady jsou pro organismus dospělého, ale zejména pro děti, velkou zátěží. Tyto nápoje mají i vysoký obsah cukrů, 100 g cukru i více na litr (například dětská Cola, Coca- Cola), což je – jen pro představu – 20 kostek cukru! V případě, že většinu potřebných tekutin hradíme pitím limonád, může to být dříve či později příčinou mnoha zdravotních problémů.

Pod názvem džus se skrývají nápoje, které s nápojem obsahujícím čistou ovocnou šťávu nemají mnoho společného. Často obsahují jen 20-50 % ovocné šťávy, jsou ředěné vodou, doslazovány a dochucovány, takže jsou to v podstatě limonády. Ani údaj, že produkt je připraven bez chemické konzervace nemusí být až tak pravdivý, neboť někdy se džusy mohou připravovat z chemicky konzervovaného ovocného protlaku. Skutečným džusem je pouze 100 % ovocná šťáva. Tzv. 100 % džusy doporučuji ředit vodou v poměru 1:1.

Ovocný čaj

Ovocné čaje jsou připravované z listí nebo plodů rostlin. Pro pití jsou vhodné, ale čtěte pozorně etikety. Některé mohou být dochuceny kyselinou citronovou, umělými příchutěmi nebo mohou být pouze pravým černým čajem doplněným ovocným aromatem.

Bylinný čaj

Na trhu je obrovská nabídka bylinných čajů, které jsou připravovány z tzv. indiferentních bylin (máta, meduňka, kopřiva…) určených k pití jako běžný nápoj. Většinou bylinkové čaje plní roli podpůrného léčivého prostředku.

Káva

Káva je kyselinotvorná poživatina, která by určitě neměla být v jídelníčku nemocných se žaludkem, játra a žlučníkem. Dodržujete-li zásady dělené stravy zejména proto, že chceme zhubnout, zkuste vynechat kávu úplně. Až budete spokojeni se svojí váhou, můžete se k ní vrátit, ale pijte jen omezené množství a hlavně s mlékem či smetanou Hlavně se nedoporučuje pít kávu, čaj a další nápoje během jídla, což narušuje trávení, ale také má negativní vliv na vstřebávání některých vitaminů a minerálních látek. Experimentujte s nápoji bez kofeinu, které jsou k dostání v obchodech se zdravou výživou.

Tip:
Obilné kávy, jako třeba Caro, Melta, Vitakáva, Vitamelta, špaldová káva se rychle připravují. Káva Yannoh, složená z rýže, pšenice, fazolek adzuki, cizrny a čekanky, je skvělým posilujícím a povzbuzujícím nápojem. Navíc pomáhá při zácpě, chronických bolestech hlavy a při problémech se zažíváním. Je velmi vhodná pro studenty a lidi intelektuálně činné. Ajurvédská káva Ashvaghanda obsahuje čekanku a extrakt ze stejnojmenné byliny. Tato káva dodává životní sílu, zvyšuje odolnost a fyzickou vytrvalost. Působí proti úzkosti a stresu a má příznivý vliv na trávení. K dostání je i ajurvédská káva Brahmi, která napomáhá lepší koncentraci, rychlejšímu učení a lepší schopnosti zapamatovat si. Také pomáhá odstraňovat únavu, snižuje podrážděnost, odstraňuje mentální únavu a osvěžuje.

Alkohol

Vysokoprocentní lihoviny jsou nepřípustné, ale dáte-li si k jídlu skleničku kvalitního vína či piva, je to v pořádku, neboť vědci dokonce tvrdí, že alkohol v malém množství může mít příznivý vliv na náš organismus. Ale pokud dodržujte dělenou stravu z důvodů hubnutí, alkohol byste po určitou dobu měli zcela vynechat. U konzumace alkoholu dvojnásob platí proslulé heslo bavorského faráře a bylinkáře Sebastiána Kneippa: „Všeho s mírou – a dobrého pomálu”.

Autorka: Jarmila Mandžuková

Napište Komentář:

Váš komentář: