Najdete nás




Vyhledávání

Novinky emailem

    Chcete-li být informováni o nových receptech či článcích o dělené stravě, zadejte svoji emailovou adresu:

Partneři

Doporučujeme

Pozor… začínáme s dělenou stravou

Neděle Srp 14, 2011

Úvodem musím uvést, že dělená strava není dieta, ale je to úprava stravování a celého životního stylu.

Slovo dělená neznamená, že bychom museli jíst všechny potraviny odděleně, ale vyjadřuje účinnou metodu kombinování některých potravin, respektive oddělení některých druhů potravin, které při společné konzumaci přetěžují trávicí systém. Náš organismus mnohem hůře tráví bílkoviny, jestliže se do trávicího systému dostávají společně se škroby. A naopak, škroby jsou nedostatečně štěpeny, jestliže jsou konzumovány s bílkovinami. Hlavním důvodem je to, že jak bílkoviny, tak i škroby potřebují odlišné podmínky k dobrému strávení. Bílkoviny potřebují kyselé prostředí v žaludku, zatímco škroby potřebují zásadité prostředí.

Úspěšnost této metody je jednou skupinou odborníků vnímána právě na základě rozdílných způsobů trávení, jsou-li potraviny konzumovány odděleně, mohou být stráveny bezezbytku a nedochází tak k přetěžování trávícího ústrojí. Druhý názor je poněkud střízlivější, kdy je udáváno, že výhodou dělené stravy je, že člověk začne o svém jídelníčku přemýšlet, kdy a co jí, sníží se příjem energie a hlavně se zvýší příjem zeleniny a s ní důležité vlákniny. Tak vlastně člověk „hladoví bez pocitu hladu“ a spaluje vlastní rezervy.

 

Dělená strava - Začínáme

Dělená strava - začínáme

Jezte jinak, ale ne méně…

Základním principem je dělení stravy na tři základní skupiny, a to podle odlišného způsobu trávení. Jsou to bílkoviny (proteiny), škroby (sacharidy, uhlohydráty) a neutrální potraviny. Jinak tedy vejce, sýr, maso, ryby a sója se nemá kombinovat s brambory, rýží, knedlíky, těstovinami, chlebem a cereáliemi. Je velice důležité dodržovat správný pitný režim.

Základní kombinace

1. Naplánovat si jídelníček v duchu dělené stravy není nic těžkého a vůbec se nemusíte vzdávat jídel, které vám chutnají. Jednoduše si uvědomte, co jste dříve jedli a průběžně to upravujte a správně kombinujte. Ale raději se vyhněte třem škrobovým nebo bílkovinným jídlům denně. Nahraďte toto jedno jídlo konzumací neutrálních potravin, třeba v podobě zeleninového salátu.

2. Můžete si vybrat, buď po celý den jíst buď bílkoviny nebo škroby a tyto dny by se měly víceméně střídat, ale je možné jíst pokrmy obou hlavních skupin v jeden den, ale je nutné dodržet tří až čtyřhodinový odstup.

3. Neutrální potraviny je možné libovolně kombinovat s oběma skupinami.

4. Protože neexistuje stoprocentní oddělení bílkovinných a škrobových potravin, můžeme si například k snídani dát plátek celozrnného chleba lehce namazaný máslem s plátkem sýra či šunky.

Autorka: Jarmila Mandžuková

Napište Komentář:

Váš komentář: