Najdete nás




Vyhledávání

Novinky emailem

    Chcete-li být informováni o nových receptech či článcích o dělené stravě, zadejte svoji emailovou adresu:

Partneři

Doporučujeme

Zelenina jako lék – Cizrna

Pondělí Led 17, 2011
Cizrna – známá též jako římský hrách, patří mezi nejzdravější luskoviny. Pochází ze Středního východu. Jedná se o luštěninu příbuznou hrachu, vypadá jako lískový oříšek bez slupky a je i zhruba takové velikosti. Pěstuje se v Asii, Indii, Mexiku, Argentině, Španělsku nebo Řecku. Kdysi se pěstovala i u nás na Moravě a také na Slovensku.
Cizrna obsahuje hodně sacharidů, bílkovin i vlákniny. Z minerálních látek obsahuje nejvíce draslíku, vápníku, hořčíku, manganu, železa a fosforu. Z vitamínů v ní najdeme zejména vitamin E, karoten a kyselinu listovou. Obsahuje i cizrnakyselinu pangamovou neboli vitamín B15, který je vynikajícím antioxydantem. Konzumace cizrny vám může pomoci stimulovat tvorbu kolagenu a zlepšit stav chrupavek a pojiv, snížit hladinu cholesterolu, příznivě působí na peristaltiku střev, trávení, detoxikaci organizmu, chrání před onemocněním srdce a cév.
Dělená strava - cizrna

Dělená strava - cizrna

Cizrna je vhodná pro děti, kterým chutná hlavně díky její oříškové chuti, dále pro diabetiky, protože udržuje hladinu cukru v krvi a neobsahuje lepek. Semena cizrny také ale obsahují látky nepříznivě ovlivňující její stravitelnost. Tyto látky je naštěstí možné eliminovat namáčením a tepelným zpracováním semen.
Cizrnu můžete vařit, smažit či pražit, děti milují praženou cizrnu obalenou v cukru. V kuchyni z ní můžete připravit nákypy, dušené pokrmy, polévky, pomazánky nebo přílohy. Snad nejznámější pokrm je středomořská kaše Hummus (hlavně v Izraeli).
Cizrnu můžeme využít při mnoha dietách: bezlepkové dietě, diabetické dietě, dietě s omezením solí, nízkokalorické, bezcholesterolové, při dietě s vysokým obsahem vlákniny. Používá se také v dělené stravě.  Je ideální pro těhotné ženy, protože je bohatá na kyselinu listovou, která chrání plod před vrozenými vadami nervové soustavy.
Semena cizrny se vaří dlouho, až 2 hodiny, ale tepelnou úpravu můžete urychlit jejím namáčením (minimálně 4 hodiny) nebo jejich naklíčením. Klíčením roste hlavně obsah vitamínu B a C.

Vyzkoušejte také recept: Cizrna s bílým sýrem

Zdroj: ChytráŽena.cz

Napište Komentář:

Váš komentář: